Typisk har de først efter valget af uddannelse tilvalgt gymnasielærergerningen. Derfor er de ikke en homogen profession, der er samlet om lærergerningen på samme måde som f.eks. folkeskolelærere er. Det kan ind imellem skabe skismaer mellem tilknytningen til det oprindelige fag og tilknytningen til lærergerningen. Med gymnasiereformen og OK13 står gymnasierektorerne i en situation, hvor massive forandringer er på vej – og vel at mærke forandringer, som ikke bare involverer struktur og arbejdsorganisering, men også kultur og identitetsfølelse. Det betyder, at rektorernes ledelseskompetencer aldrig har været vigtigere end nu. I 2011 udviklede Helle Hedegaard Hein på baggrund af et mindre forskningsprojekt i regi af Gymnasieskolernes Lærerforening 10 bud for god ledelse af gymnasielærere. De 10 bud er om muligt endnu vigtigere nu. Blandt de 10 bud er budskaber om at styrke professionsidentiteten; at tænke på gymnasielærerne som vidensarbejdere; at sætte fokus på det kreative arbejde; at sætte fokus på work-life-balance; at udøve skærmende ledelse – og at ledelse er et fag, som man som leder af gymnasielærere skal tage meget alvorligt, hvis man skal lykkes med sit lederskab.
De 10 bud for ledelse af gymnasielærere
Foredrag: De 10 bud for ledelse af gymnasielærere
Gymnasielærere er en særlig afart af fagprofessionelle. De er højtspecialiserede inden for deres oprindelige fag – det, de har uddannet sig inden for.
BOOK ET FOREDRAG