I disse coronatider er der mange, der nu skal arbejde hjemme. Det er uvant for mange. Måske har man drømt om et liv, hvor man netop kunne forene arbejde og hjem, men som mange sikkert allerede har opdaget, er der nogle fælder, man hurtigt kan falde i som hjemmearbejder.

Derfor kommer der her et par gode råd, som udspringer af dyrekøbt erfaring med jævnlige hjemmearbejdsdage.

1) Hold din faste morgenrutine

Stå op til sædvanlig tid hver morgen. Undgå fristelsen til lige at tage 30 minutters længere snooze-tid. Ud af sengen og i bad. Spis morgenmad. Gør “madpakken” klar. Og vigtigst af alt: Tag arbejdstøj på. Ikke noget med at sidde i pyjamas, joggingbukser eller badekåbe. Det skaber uundgåeligt en sumpefornemmelse. Klæder skaber folk, og arbejdstøjet hjælper med at skabe det rigtige arbejdsmindset. Så på med det normale arbejdstøj. Og gør klar til at tage på arbejde.

2) Tag på arbejde

Bogstaveligt talt. Du skal pendle på arbejde. På med overtøjet. Ud og gå en tur. Eller op på cyklen. Bare 20 minutter. Den friske luft gør godt. Man hører fuglefløjt og ser spirende blomster. Og man skaber en vigtig mental overgang fra hjem til arbejde.

3) Indret en arbejdsplads

Sørg for, at du har indrettet et sted, som fungerer som din faste arbejdsplads. Skrivebordet. Spisebordet. Et sted, hvor du har de ting, du skal bruge. Et sted, som signalerer, at dette er din arbejdsplads. Det er vigtigt, at det fysiske arbejdsrum ikke flyder for meget sammen med det private rum.

4) Arbejd koncentreret i 3 timer – og husk pauserne

Når man arbejder hjemmefra, arbejder man på den ene side mere koncentreret, end man gør på en arbejdsplads. Der er ikke så mange afbrydelser og forstyrrelser. Derfor er den gode nyhed, at man kan nå mere på kortere tid – og så kan man faktisk holde tidligere fri.

På den anden side kender vi alle det med, at overspringshandlingerne kommer snigende. Man keder sig. Man føler sig alene. Trænger til socialt samvær. Tjekker lige LinkedIn og Facebook. Sender en hyggemail eller en sms. Men hvis man ikke holder tingene adskilt, flyder alting sammen. Resultatet er, at man ved arbejdsdagens slutning føler sig ineffektiv, smådoven og uproduktiv. Så er det svært at holde fri med god samvittighed.

Den bedste måde at sikre produktiviteten på er at skifte mellem koncentreret arbejde i en periode, der er så tilpas kort, at man faktisk kan holde koncentrationen, men så tilpas lang, at man når noget. Sæt evt. alarmen på mobilen (men læg den væk, mens du arbejder) til det interval, du har besluttet dig for at arbejde koncentreret i. Når uret ringer, er der dømt pause.

Det er her, du kan tage en kop kaffe. Eller sende en hyggemail. Eller tjekke Facebook. Eller strække kroppen. Eller danse lidt rundt til høj musik for at få noget fysisk energi. Det vigtigste er, at du får rejst dig med jævne mellemrum og får et mentalt pusterum. Ellers kan man ikke holde koncentrationen.

Med mindre jeg skal lave noget, som jeg virkelig ikke bryder mig om, og hvor overspringshandlingerne står i kø (f.eks. korrekturlæsning på egne tekster), så arbejder jeg bedst i koncentrerede stræk på 45 minutter (ved korrekturlæsning er det 25 minutter). Der kan jeg holde koncentrationen, uden at andet begynder at trække i mig, og uden at rastløsheden melder sig. Så holder jeg 10 minutters pause. Hopper på crosstraineren i 5 intense minutter. Tjekker Facebook. Henter et glas vand. Spiser en håndfuld mandler. Og arbejder videre.

5) Hold arbejde og hjemmeaktiviteter adskilt

Når nu man alligevel er hjemme, er det fristende lige at sætte en vask over. Eller afkalke elkedlen. Eller rydde op i rodeskuffen. Men lad være! Man kan narre sig selv til at tro, at man er effektiv, men det er man ikke. Sumpefornemmelsen vil trænge sig på i løbet af kort tid. Hold arbejdstiden til arbejde. Og når du har læst ned til punkt nr. 7) vil du se, at du faktisk får mere tid til de huslige ting, hvis du holder tingene adskilt.

6) Frokost – med socialt samvær

Sørg helst for at gøre frokosten klar om morgenen, præcis som hvis du skulle på arbejde. Så kan du holde frokosten på 30-45 minutter. Rejs dig fra din arbejdsplads og nyd din frokost et andet sted. Og sørg gerne for socialt samvær. Præcis som hvis du var på arbejde. Vi er sociale dyr, og vi har brug for kontakt med andre. Vi har brug for at grine sammen med andre. For at få inspiration fra andre. Og lige nu har vi brug for at høre, at vi er normale, når andre også oplever, at det er vanskeligt at være isoleret. Så lav en aftale med kollegaer, venner eller familiemedlemmer om, at I mødes på Skype, Teams, Messenger mv. og få en god sludder over frokost.

7) Arbejd koncentreret i nye 3 timer – og husk pauserne

Man ved, at der typisk går 2 timer med afbrydelser, småsnak, pauser mv. i løbet af en almindelig arbejdsdag. Så hvis man er effektiv i løbet af hjemmearbejdsdagen, kan man med god samvittighed nøjes med at arbejde 6 koncentrerede timer og bruge den ekstra fritid på de projekter, man måske aldrig har tid til. Der er mere tid til husprojekter. Skønlitteratur. Musik. Hvad man nu gerne har villet nå, som man nu kan kaste sig over. Så arbejd koncentreret – med pauser! – i yderligere 3 timer.

8) Tag hjem fra arbejde

Bogstaveligt talt. Så er arbejdsdagen slut. Og for at holde arbejde og hjemmeliv adskilt vil jeg anbefale, at du bogstaveligt talt pendler hjem fra arbejde. På med overtøjet igen. Ud og gå en tur. Op på cyklen. Frisk luft. Så sørger du for en mental omstilling fra arbejde til fritid og hjemmeliv. Du undgår, at tingene flyder for meget sammen. Du undgår at føle, at du sumper dig igennem dagen. Og du kan holde fri med god samvittighed.

God arbejdslyst!

Leave a Reply